Nieuws

/Nieuws
Nieuws2018-01-28T14:17:00+00:00

Nieuws

De circulaire economie is ook voor u van belang

Categories: IT Procurement, Verantwoord ondernemen|

Circular economy

Source: BGS Studios

De circulaire economie kan overkomen als een hype waar in de praktijk weinig van terecht gaat komen. De ICT zit immers vol met buzzwords en dit kan daar eentje van zijn. Maar de realiteit is dat een circulaire insteek een harde eis aan het worden is. Niet alleen vanuit de overheid, die elektronisch afval tegen wil gaan, maar ook vanuit de eindklant. Zij willen kosten besparen en tegelijkertijd verantwoord ondernemen. Deze ontwikkeling gaat een steeds grotere impact hebben op de aanschafstrategie van ICT-organisaties. Om u te helpen met deze veranderingen geven we in dit artikel antwoord op drie veelgestelde vragen over de circulaire economie.

Wat is de circulaire economie?

Waarschijnlijk heeft u al eens te maken gehad met de circulaire economie zoals deze zich voordoet in de consumentenmarkt. Recycling, het gebruik van afbreekbare materialen en het gebruik van ‘afval’ als brandstof (compost is een voorbeeld hiervan) zijn allemaal een onderdeel van de circulaire economie. In de kern gaat het om alles dat de ‘produceren-consumeren-weggooien’-ketting doorbreekt. Een product wordt in plaats daarvan hergebruikt, produceert geen afval, of alleen afval dat kan worden aangewend in een ander product of proces.

De grote uitdaging bij ICT componenten is dat er verschillende metalen worden verwerkt in de apparatuur, vooral in de circuits en de chips. Sommige van deze metalen zijn zeldzaam en kostbaar. Denk aan goud, zilver en platinum. Andere zijn ronduit giftig, zoals arsenicum en lood. Daarom is het erg belangrijk om de levensduur van hardware te maximaliseren en zoveel mogelijk te recyclen. Dit om kosten te besparen, maar ook ten behoeve van het milieu. Mede daarom neemt Inframotion de circulaire economie uiterst serieus.

Hoe haalbaar is de circulaire economie?

Het goede nieuws is dat de circulaire economie aan een opmars bezig is. Volgens het World Economic Forum is het niet langer een proof of concept, maar heeft het daadwerkelijk invloed op bestaande economische modellen. Grote bedrijven hebben circulaire principes reeds toegevoegd aan hun activiteiten. Denk aan precieze metingen van gebruik en slijtage en het aanbieden van goederen als diensten om de levensduur te verlengen.

Inframotion ondersteunt dit soort groene initiatieven door alternatieven te bieden voor de manier waarop ICT wordt gebruikt. Het is nog steeds mogelijk om hard- en software te kopen, maar huur en lease horen ook tot de mogelijkheden. Wij faciliteren ook de recycling van de hardware. Systemen die niet langer bruikbaar zijn in de ene markt, kunnen in een andere markt eventueel nog prima mee. En mocht dat niet het geval zijn, dan zorgen wij ervoor dat alle afgevoerde hardware wordt ontdaan van herbruikbare materialen. Of verwerken giftige metalen op een verantwoorde manier zodat deze niet in het milieu terecht komen.

Wie eist een circulaire aanpak?

Het zijn niet alleen overheden die een groener beleid bij bedrijven willen afdwingen, hoewel wetgeving een belangrijk aanduwer blijft voor verantwoord lifcycle- en afvalbeheer. Steeds meer bedrijven merken dat verantwoord ondernemerschap goed op hen afstraalt en de marktpositie verstevigt. Werk maken van de circulaire economie is daar een onderdeel van.

Andersom geldt echter dat het niet invoeren van een verantwoord beleid het imago sterk negatief beïnvloedt. Daarom zijn bedrijven de overheden steeds vaker voor op dit punt en worden zij proactief -ook al is de wetgever nog niet zo ver. Sociale druk begint de politieke druk in te halen als reden voor bedrijven om sociaal verantwoord te ondernemen. Dat wil niet zeggen dat overheden geen rol meer spelen. De meeste regering, waaronder de Europese Unie, blijven aanmoedigingsbeleid voeren voor sociaal verantwoord ondernemerschap. Het is raadzaam daar naar te kijken.

Het cirkeltje rond

We kunnen de snelst groeiende afvalstroom van Europa afremmen door de levensduur van apparaten te verlengen en gebruikte ICT-hardware te recyclen of op een verantwoorde manier af te voeren. Zo helpt Inframotion klanten om te voldoen aan hun maatschappelijke én zakelijke doelstellingen terwijl ze naar een circulaire economie toewerken.

Als u meer wilt weten over wat Inframotion voor u kan betekenen, neem dan contact op met ons.

Drie manieren waarop u IT-kosten bespaart met inframotion

Categories: IT Procurement|

Wie verschillende leveranciers van IT-supportdiensten bekijkt zal merken dat de tarieven enorm uiteenlopen. Dit komt door verschillen in aanpak op het gebied van sourcing, channelstrategie en extra dienstverlening. Deze verschillen kunnen van grote invloed zijn op uw kostenplaatje. Zo is Inframotion in staat om de kosten tot wel 40 procent te verlagen. In dit artikel lichten we toe hoe we dat voor elkaar krijgen.

Wereldwijde sourcing
Laten we beginnen met het effect die de manier van sourcing heeft op de prijs. Klanten die afhankelijk zijn van louter lokale leveranciers zijn overgeleverd aan de eventuele aanbiedingen die deze leveranciers toevallig kunnen overleggen. Maar markten is in ieder land anders, waardoor de oplossing of dienst die jij nodig hebt kan elders veel goedkoper kan zijn. Daar kun je echter niet van profiteren als het aantal leveranciers beperkt is.

Inframotion kiest zijn toeleveranciers wereldwijd en is dus niet beperkt tot een klein aantal regio’s. Hierdoor kunnen we de beste oplossingen leveren tegen de meest gunstige tarieven. Hetzelfde geldt voor support. Wij bieden volledige leveranciersgarantie op nieuwe apparatuur, maar sourcen het wereldwijd. Zo krijgen we altijd de beste prijs.

Focus op een gezond partnerkanaal
Resellers en MSP’s vormen een belangrijk deel van de klantenbasis van ICT-leveranciers. Deze partners hebben specialistische kennis en onderhouden persoonlijke relaties die voor leveranciers en distributeurs heel moeilijk op te bouwen zijn. Soms willen leveranciers echter een voordeeltje op de korte termijn behalen en de partners overslaan. Directe verkoop lijkt wellicht aantrekkelijk. Maar in veel gevallen hebben de leveranciers de kennis noch de diensten in huis waar resellers en MSP’s wel over beschikken. Leveranciers kunnen ook extreem inflexibel zijn en hun klanten geen ruimte geven om hun eigen strategie te volgen. De Total Cost of Ownership kan daardoor hoger uitvallen dan verwacht.

Inframotion kiest voor een gezonde en consistente channelstrategie en verkoopt alle producten en diensten via partners. Wij ondersteunen resellers en MSP’s bij het binnenhalen van nieuwe contracten en het genereren van hogere marges, en helpen met het terugbrengen van de kosten.

Vergeet end-of-lifecycle niet
Extra diensten hebben meestal een meerprijs. Helaas geldt dat ook voor diensten die je uiteindelijk echt nodig hebt om aan je zakelijke behoeften te voldoen. Een prominent voorbeeld is wat je doet met de hardware die je niet meer nodig hebt. In de datagevoelige en circulaire economie van nu zijn gecertificeerde data-wipes en verantwoorde verwerking van overbodige hardware een must voor asset- en risicomanagement.

Deze en andere essentiële diensten maken standaard deel uit van het portfolio van Inframotion, zonder verborgen kosten. Wij assisteren u bij het maximaliseren van de lifecycle van uw IT-apparatuur en het doorverkopen van gebruikte systemen. Indien doorverkoop niet mogelijk is, strippen we de onderdelen en materialen zodat deze kunnen worden hergebruikt. Alles uiteraard volgens de regels van duurzaam ondernemen.

Dat is niet alles
Inframotion kan op meer manieren helpen bij het terugbrengen van de kosten en het uitbouwen van uw business. Omdat we oplossingen op maat bieden, kunnen we altijd en manier bedenken om uw winst te vergroten. Wilt u meer weten over Inframotion, neem dan contact met ons op.

Vijf aandachtspunten bij de keuze voor een IT support service provider

Categories: IT Procurement|

Een IT-omgeving staat of valt niet louter bij de gratie van de juiste hard- en software voor de juiste prijs. Ook ondersteunende diensten spelen gedurende de complete lifecycle van de oplossingen een rol. Technische ondersteuning is niet alleen cruciaal wanneer het misgaat, maar het moet ook mee kunnen komen met eventuele koerswijzigingen van de organisatie. De keuze voor de juiste provider is dan ook zeer belangrijk.

Op papier kunnen de offertes van deze providers erg op elkaar lijken, met beloftes voor 24/7-ondersteuning het hele jaar door en snelle reactie op supporttickets. Desondanks kunnen er in de praktijk grote verschillen zijn. Hoe moet u dan de juiste provider kiezen? Hier zijn vijf punten om mee te nemen in uw overweging.

  • Snelle toegang tot vervangende hardware
    Een snelle afhandeling is uiterst belangrijk bij het oplossen van problemen met de IT. Een storing hoeft niet lang te duren voordat de kostenlast te hoog wordt, vooral omdat IT steeds meer een centraal onderdeel is van de bedrijfsvoering. Als een systeem niet ter plekke kan worden gerepareerd, dan moet de dienstverlener vervanging regelen binnen de tijd die is vastgesteld in de SLA. Sommige IT support service providers zijn echter pure tussenpersonen tussen de klant en de hardwareleverancier. De klant moet dan een omweg maken via de ondersteuningsdesk van de leverancier. Anderen, waaronder Inframotion, zijn zelf leverancier en hebben direct toegang tot vervangende systemen. Zij kunnen dus een snelle afhandeling garanderen.
  • Eén serviceloket
    Sommige support providers specialiseren zich in bepaalde IT-oplossingen, terwijl anderen zich toeleggen op enkele leveranciers. Maar IT-omgevingen bestaan steeds meer uit gemengde hard- en software, waardoor systemen die afhankelijk zijn van elkaar niet altijd van dezelfde partij komen. Erger nog, het kan zijn dat de ondersteuning van ieder afzonderlijk systeem door een andere partij wordt geleverd. Het gebeurt dan snel dat deze dienstverleners naar elkaar gaan wijzen als er een probleem ontstaat. Daarom is het verstandig om te kiezen voor een IT support service provider die de hele IT-infrastructuur kan ondersteunen, of op zijn minst het grootste deel ervan. Inframotion kan bijvoorbeeld één loket aanbieden voor al uw ondersteuning, waardoor uw support proces volledig gestroomlijnd is.
  • (On)afhankelijkheid van leveranciers
    Zoals eerder opgemerkt zijn sommige support providers volledig gespecialiseerd in de oplossingen van specifieke leveranciers. Dit hoeft op zichzelf geen probleem te zijn, maar het kan in de toekomst wel voor uitdagingen zorgen. Als uw zakelijke behoeften veranderen, zijn dergelijke providers beperkt tot de oplossingen van hun leveranciers. Onafhankelijke support providers leveren primair op basis van de behoefte van de klant. Inframotion valt in die tweede categorie en ondersteunt systemen van vrijwel alle grote leveranciers.
  • Geografische spreiding
    Niet alle markten zijn hetzelfde. Marktleiders in het ene land spelen een bijrol in het andere, of zijn zelfs volledig afwezig. Dit hoeft geen probleem te zijn als de eigen organisatie alleen in eigen land actief is en geen plannen heeft om over de grens te kijken. Maar een internationaal avontuur heeft ook gevolgen voor de IT-ondersteuning. Providers als Inframotion kunnen hier positief aan bijdragen omdat hun diensten vrijwel overal ter wereld beschikbaar zijn. Bovendien is de ondersteuning in alle markten hetzelfde, waardoor u zich volledig kan toeleggen op de kernactiviteiten.
  • Keuzemogelijkheden
    De IT-markt is zeer dynamisch. De zakelijke behoeften veranderen constant, evenals de mogelijkheden die geboden worden door IT. Het is daarom een uitdaging om ondersteuning te krijgen die precies aansluit op hetgeen dat u nodig hebt. Daarnaast verschillen de ondersteuningsdiensten van provider tot provider. Sommigen, waaronder Inframotion, zijn in staat om hun aanbod volledig aan te passen aan uw wensen. Bedenk dat hoe meer verschillende ondersteuningsvarianten een provider biedt, des te groter de kans dat ze deze kunnen toesnijden op uw IT-infrastructuur.

Conclusie
De ideale IT-ondersteuning hangt sterk af van uw specifieke activiteiten en organisatie. Dankzij onze uitgebreide portfolio en ruime ervaring kan Inframotion de one-stop-shop zijn voor al uw behoeften. Als u een partner zoekt die u helpt te groeien en verbeteren, neem dan contact met ons op. Samen met u stellen we graag uw precieze behoefte vast op basis van uw omgeving.

Ontmoet Inframotion tijdens CloudFest 2018

Categories: Evenementen|

Van 12 t/m 14 maart zullen de experts van Inframotion aanwezig zijn op CloudFest 2018 in Rust, Duitsland. Dit is een ideale gelegenheid om kennis te maken, uw uitdagingen en behoeften te bespreken en u vrijblijvend te adviseren.

Mocht u niet aanwezig zijn op CloudFest, dan nodigen we u graag uit voor een gesprek op ons kantoor in Wassenaar of bij u op locatie.

Wilt u een afspraak maken? Stuur dan een e-mail naar tjeerd.bloembergen@inframotion.nl of floris.toth@inframotion.nl.

Case Study: Internationale connectiviteit met één servicecontact

Categories: Client case, Geen onderdeel van een categorie|

Corporate klanten die internationaal opereren zoeken MSP’s die overal consistente diensten kunnen bieden. Flexibiliteit en kostenbesparingen zijn daarbij van groot belang. Maar MSP’s komen daarbij voor hun eigen uitdagingen te staan. Voor zulke dienstverleners biedt Inframotion één plek aan waar de benodigde infrastructuur kan worden afgenomen met één service desk, onafhankelijk waar de dienst wordt aangeboden.

Internationale markten

Single service contractHet beheer van de IT van internationaal opererende corporate klanten is in zichzelf al complex. Ieder land heeft zijn eigen markt voor infrastructuur, waar ook verschillende partijen actief zijn. Een hardwareleverancier kan marktleider zijn in het ene land, maar volledig afwezig zijn in andere landen waar deze bedrijven actief zijn. Bovendien wordt de beschikbaarheid van de connectiviteit steeds belangrijker. Storingen moeten dus absoluut worden geminimaliseerd. Als deze al voorkomen, dan moeten ze snel worden verholpen, zonder dat de onoverzichtelijkheid van support van verschillende partijen voor complicaties kan zorgen.

Een MSP die bedrijfskritische connectivity levert aan dit soort klanten zocht daarom een partner die in staat is om hardware te leveren onafhankelijk van land. Belangrijk aspect daarbij is dat deze partner ook de ondersteuning voor zijn rekening neemt. Mocht het nodig zijn, dan wil de MSP altijd terecht kunnen bij dezelfde partij. Daarnaast moeten de contracten flexibel genoeg zijn om in te kunnen spelen op nieuwe wensen en eisen van de klant. Daarom wordt specifiek gezocht naar de mogelijkheid om de hardware en benodigde faciliteiten te huren voor een vaste prijs per maand.

Volledige Ontzorging

Inframotion voldoet aan alle eisen die de MSP stelt met Inframotion Global Delivery. De experts waren in staat om actief mee te denken met de MSP en zo overal connectivity op maat te verzorgen. Met haar kennis van de markt is Inframotion in staat om de benodigde oplossingen lokaal te sourcen bij de leverancier die het beste past. Daardoor kunnen ze de scherpste prijzen rekenen. Bovendien kan Inframotion altijd hetzelfde niveau van ondersteuning bieden, onafhankelijk van het land waar de dienst wordt afgenomen. Het gaat om volledige ontzorging, waarbij Inframotion de installatie, de-installatie, levering en service levert, op wereldwijde schaal.

“Inframotion combineert als onafhankelijke assist management organisatie wereldwijde sourcing met een persoonlijke, lokale touch en service voor zowel soft- als hardware”, zegt Tjeerd Bloembergen, partner bij Inframotion. “Dat maakt Inframotion een betrouwbare partner om u zowel lokaal als grensoverschrijdend bij te staan in uw uitdagingen.”

Neem contact op met ons voor meer informatie of gedetailleerde referentie.